Saturday, May 21, 2011

Cerita Biasa-Biasa saja, ibrahnya Luar Biasa


Saya tertarik sewaktu diminta untuk bersama didalam program kursus keushawanan bagi perserta-perserta e-kasih dibawah seliaan Kelab Wanita Kijang. Pelbagai peringkat umur yang saya jumpai. Pengalaman demi pengalaman dikongsi, pengalaman mereka yang dahulu merasai garam daripada saya.

Apa yang menarik saya mengenai seorang pak cik, kami memanggilnya pak harun. Bagaimana kesusahan-kesusahannya dikongsi cerita muda-mudanya.

“anak-anak pak harun, pak harun akan pastikan dapat solat jemaah bersama pak harun.”
“Sekiranya pak harun tengah kerja overtime sekalipun, Pak Harun akan balik rumah. Kalau sekiranya pakcik tak dibayar over time sekalipun Pak Harun sanggup.” Tambah beliau.

“Wah! hebatnya pak harun” dalam hati saya berbisik.

“Ye ke Pak Harun?” Tanya saya

“bukan itu sahaja, Pak Harun akan pastikan anak-anak Pak Harun pulang ke rumah sebelum maghrib dan hanya dibenarkan keluar selepas isyak.”

“tapi…”

Tapi apa Pak Harun? Saya menambah.

Pak Harun akan pastikan anak-anak Pak Harun pulang sebelum jam 10.30 malam.”

Yang perempuan pun sama ke Pak Harun?”

Perempuan? Pak Harun tak benarkan diorang keluar malam-malam.”

Saya makin kagum dengan sikap pak harun. Sekiranya dilihat, dia bersahaja dan penuh dengan lawak jenaka yang menghiburkan kami.

Ceritanya bersahaja, tetapi tersirat makna.

Dalam hati saya terkedu, masakan betapa ibu bapa sekarang sudah tidak mempedulikan tarbiyyah mudah ini. Malahan ada ibu bapa yang tidak bersembahyang!

Dalam laman web iluvislam.com, sempat seorang pengguna meluahkan perasaan bagi meminta pandangan. Bagaimana ibu bapa mereka melarang mereka adik beradik untuk bersembahyang. Dan abangnya pernah di belasah oleh ‘orang-orang’ ayahnya kerana ingin melanjutkan ke peringkat Tahfiz Quran.

Saya terkedu..

membaca luahannya di forum seperti membaca skrip drama.. Sedih luahannya..

Masyarakat kita telah hilang nilai agama pada diri mereka, akibat daripada didikan yang lebih utama diabaikan.

“Salah seorang daripada anak pak harun yang telah bekerja sebagai askar, pakcik berpesan, kalau kamu di kem tentera mungkin boleh pulang selewat-lewatnya jam 12 malam, tetapi ‘Kem ayah’ hanya pada hanya 10.30 malam” tegas beliau

Saya makin kagum.

Bapa yang menjadi pemimpin kepada anak-anak.

Sukar dicari, sukar juga diganti.

Cerita bersahaja, tersirat makna.

Bagaimana pula kita…. Astaghfirullah…

No comments:

Post a Comment