Monday, December 14, 2009

Kenangan Terlakar diwajahmu


Segala puji bagi Allah S.W.T diatas limpah dan rahmat-Nya selawat dan salam ke atas khatimul ambiya’ Nabi Muhammad S.A.W.

Pada Program kali ini terkenang saya satu ketika dahulu sewaktu diri ini mencecah awal remaja . Program yang membakar semangat diri ini, membakar sehingga kini. Nyalaannya masih terang dan menyuluh kehidupan saya sehingga kini. Masih segar di ingatan akan kata-kata fasilitator “ islam pasti…” kami menjawab “BOLEH!!”. Begitulah diri kami dibina seawal usia 12 tahun.

Kesannya masih dirasa sekarang dan dengan bertemakan lagu ‘Menuju Wawasan’dinyanyikan oleh kumpulan suara firdaus masih dirasakan sekarang walaupun lagu itu saya mendengarnya dahulu. Lagu yang menerapkan unsur motivasi ini sekali lagi lagi saya gunakan di dalam program kendalian saya pada hari ini.

Walaupun diri ini kepenatan dengan bebanan kerja yang bertimbun sebelum itu, namun program selama 1 hari setengah ini telah mengurangkan tekanan didalam diri ini. Masakan tidak, telinga ini masih kedengaran suara sahutan adik-adik “islam boleh! Boleh! Boleh!!” . “ Are you ok!?? Tanya saya, sekali lagi adik-adik membalas, “I’m alright!!”.

Bayangan dimata masih ternampak senyuman manis adik-adik ini. Cukup menenangkan hati apabila melihat gelagat mereka yang masih berfitrah suci ini. Apa yang diharapkan saya pada adik-adik ini hanyalah ilmu yang dicurahkan di amalkan dan dijadikan panduan.

Bila difikirkan kembali, mungkin ini yang diharapkan oleh abang-abang dan kakak-kakak fasilitator ketika mendidik dan membentuk saya dahulu. Inginkan perubahan pada adik-adik yang mereka didiki. Dengan program yang dibentuk, mereka mencurahkan masa, idea dan tenaga mereka demi membantu adik-adik ini untuk berubah dari yang baik menjadi yang terbaik!



Perubahan seseorang bertitik tolak kepada dirinya sendiri. Bermula daripada perubahan satu titik kepada titik yang lain, daripada satu langkah kepada langkah yang lain, daripada langkah kepada anjakan paradigma. Sehinggalah ianya mampu mengubah seluruh hidup seseorang itu. Apa yang menjadi faktor tiada perubahan pada diri kita adalah adanya ‘Dinding Penghalang’ didalam diri kita sendiri. Dinding yang dibina sendiri oleh kita. Yang dibina dengan kedegilan hati kita untuk berubah.


Apa yang perlu dilakukan adalah menetapkan matlamat untuk berubah dengan memulakan dengan niat. Bukan sekadar niat, tetapi niat yang disertakan dengan semangat untuk berubah. Ini adalah kekuatan sebenar pada diri kita. Saya tidak berniat untuk menghuraikan sepenuhnya, sedikit coretan ini sekadar luahan hati yang kerinduan.

Bila dikenang kembali, rasa ingin sekali diri ini untuk kembali kepada masa itu. Pada masa diri ini mula dibentuk dan mula mengenali erti sebenar sebuah kehidupan. Semoga Abang-abang dan kakak-kakak fasilitator saya pada ketika itu diberikan keberkatan dan rahmat oleh Allah. Semoga usaha kalian diberikan ganjaran yang sewajarnya oleh Allah.



Tidak saya lupakan kepada sahabat-sahabat saya yang banyak membantu dan dan memberikan kekuatan kepada saya dalam menjayakan Program Generasi Cemerlang. InsyaAllah nama-nama mereka tetap di hati dan sanubari ini. Jazakallahu Khairun Jazak.

Salam kerinduan kepada adik-adik program Generasi Cemerlang



No comments:

Post a Comment