Saturday, December 19, 2009

Hijrah Jadikan Pengajaran



1431 hijrah adalah suatu peralihan diantara tahun ini dan tahun lepas. Sedar tidak sedar, kita telah memasuki tahun yang baru. Lembaran baru. Azam baru. Namun sejauh manakah azam pada tahun lepas membentuk jiwa dan hati kita?


Setiap tahun, setiap bulan, setiap minggu, Setiap hari malah setiap jam dan setiap minit kita diuji. Jika hendakkan diukurkan dengan nisbah yang lebih kecil, setiap saat kita diuji. Bagi memberikan peluang untuk kita membuktikan keimanan kepada Allah. Sifirnya mudah, Sekiranya kita berjaya dengan ujian tersebut bertambah keimanan kita. Sekiranya tidak, sama ada iman kita kekal di tahap itu atau makin berkurang. Iman bertambah dengan ketaatan, dan iman berkurang dengan Kemaksiatan. Sekali jiwa diuji dan kita berjaya menempuhinya, bermakna kita melangkah untuk menempuhi ujian yang lebih berat. Maka Bersedialah!!

Diri ini menyesali setiap perkara yang dilakukan. Semuanya adalah kerana nawaitu diri. Permulaan kepada sesuatu amalan. Permulaan kepada sesuatu perbuatan. Permulaan yang akan menentukan pengakhiran. Setiap minit yang dianugerahkah seringkali disia-siakan. Setiap ujian yang diberikan, Seringkali di salah ertikan, seringkali disalahkan pada takdir. Sedangkan segala yang berlaku pasti ada hikmah dari-Nya.

Sesekali terasakan berat akan ujian yang dilalui, namun ianya hanyalah secebis ujian yang tidak seberapa jika dibandingkan dengan ujian para anbiyak dan para sahabat. Seringkali diri ini mengeluh dengan ujian yang diberikan, jarang sekali diri ini bersyukur dengan nikmat, apatah lagi bersyukur dengan ujian kerana ujian itu secebis kepada bukti keimanan.

Ya Allah, aku bersimpuh dihadapan Mu meminta seribu keampunan atas sejuta kesalahan, aku memohon agar diberikan kekuatan bagi menempuh segala ujian, Aku memohon agar dipermudahkan segalah urusan Ya Allah, Jadikanlah tahun ini lebih baik dari tahun lepas, bulan ini lebih baik daripada bulan yang lepas, minggu ini lebih baik daripada minggu lepas, hari ini lebih baik daripada kelmarin. Ya Rabb..Aku memohon agar diberikan peluang untuk mencintaiMu. Sungguh aku merindui Mu… Maafkanlah aku. Ameen Ya Rabbal a’lamiin



No comments:

Post a Comment