Saturday, July 4, 2009

Best day ever!!!!


SpongeBob SquarePants

SpongeBob SquarePants siri kartun yang cukup dikenali umum.. kisah span kuning yang tinggal didalam laut, bersama kawan-kawannya Sandy Cheeks, Patrick Star, Mr. Krabs, Squidward Tentacles, dan tidak lupa pada musuh tradisi Mr Krabs iaitu Sheldon Plankton. Jika di ulas mengenai kartun ini, tiada apa yang menarik mengenai warna pada kartun tersebut, juga pada suasana kehidupan di Bikini Bottom sekadar kartun fiksyen yang merupakan imiginasi kanak-kanak semata-mata.



Nilai Di Sebalik

Saya adalah diantara ribuan malahan jutaan peminat setia SpongeBob SquarePants di TV9 jam 5.30 petang. Hampir setiap hari tidak saya ketinggalan untuk menonton rancangan tersebut. Apa tidaknya, seronok melihat watak spongebob dan Patric Star. Lawaknya ‘slumber’ dan santai. Tidak terlalu kompleks dan merumitkan para penonton terutama dari kalangan kanak-kanak untuk memahaminya.

Namun, didalam ‘keslumberan’ kedua-dua watak tersebut tersilit maksud tersirat yang ingin disampaikan terutama kepada kanak-kanak yang menonton.

Bestday ever adalah sebahagian daripada episod di musim ke-empat SpongeBob SquarePants. Di dalam episod ini menceritakan Sponge bob telah terjaga dari tidurnya dan ingin melalui harinya yang menyeronokkan bermula daripada bekerja di Krusty Krab, Berkarate bersama dengan rakannya Sandy Cheeks, menangkap obor-obor bersama Patric Stars dan menonton persembahan Squidward Tentacles.

Namun, segalanya musnah selepas dia tiba di Krusty Krab dan melihat Krusty Krab yang telah dimakan oleh cacing(anai-anai) menyebabkan dia tidak dapat bekerja untuk hari itu, seterusnya ketika dia mengajak sandy Cheeks untuk berkarate, Sandy terpaksa menbetulkan bumbung umahnya yang bocor. Kekecewaannya berterusan ketika menangkap obor-obor bersama dengan Patric Star, dan makin bertambah kecewa apabila dia tidak dibenarkan untuk masuk ke persembahan Squidward kerana ketiadaan tiket.

Positif

Disebalik kegusaran spongebob itu tadi, terselit satu sikap positif didalam diri spongebob. Walaupun dalam keadaan kecewa dia masih cuba untuk memastikan hari tersebut merupakan Bestday Ever!. Namun setelah terus cuba untuk melalui hari tersebut kekecewaan masih menyelubunginya. Apa yang ada pada si span kuning ini adalah sikap yang sentiasa positif dalam segenap hal. Tiada apa baginya tidak boleh walaupun pelbagai cabaran telah dia lalui.

Kemuncak

Di dalam best day ever ini, kemuncak di dalam epison ini spongebob ditenangkan oleh rakan-rakaannya bagi memastikan hari itu hari yang paling bahagia buat Spongebob. Di sinilah boleh kita kaitkan dengan balasan di kemudian hari. Tidak siapa tahu apakah bentuk balasan tersebut, tapi yakinlah setiap perbuatan ada pembalasan. Untuk itu, belajarlah untuk bersemangat dan mulakan hari dengan BEST DAY EVER!!... dengan sikap positif di awal pagi mampu memberikan kita sentiasa positif untuk melalui hari tersebut. Kerana mengikut ‘Law Of Attraction’ atau dalam bahasa mudahnya hukum tarikan permulaan adalah menentukan pengakhiran. Fikirkanlah...


No comments:

Post a Comment