Friday, February 18, 2011

Gema Tahun Gajah


credit to http://siti-muthiah.blogspot.com

Maulidul rasul sering mengingatkan kita kepada kelahiran Rasulullah s.a.w. Malah, perkataan mauled itu sendiri memberi makna kelahiran.

12 Rabiulawal pada tahun gajah, ditandakan sebagai tarikh dan tahun rasulullah dilahirkan. Kita meraikan kelahiran rasulullah pada 12 rabiul awal. Sesetengah pendapat ulama, dengan hadith yang lebih diterima 9 rabiul awal adalah tarikh kelahiran Rasulullah.

Tahun Gajah juga adalah tahun gema pada kelahiran Rasulullah s.a.w. Tahun yang disebut-sebut. Apabila disebut tahun gajah, sudah pasti kita akan mengingati tahun kelahiran Rasulullah.

Tahun gajah menyaksikan sebagai tahun perancangan yang pertama untuk memusnahkan baitullah di Mekah. Perancangan yang telah di buat dengan perasaan hasad dengki terhadap mekah kerana menjadi pusat pada perkembangan perniagaan.

Kebanyakan kabilah-kabilah daripada serantau mesir setiap tahun akan menunaikan haji di mekah. Sehinggakan ianya menimbulkan keresahan kepada abrahah.

Abrahah yang berhasad dengki bermesyuarat bersama pembesar-pembesar mereka.

“bagaimana untuk kita tumbangkan mekah daripada menjadi tempat tumpuan perniagaan?” kata abrahah

“ kita musnahkan kaabah” jawab salah seraong daripada mereka.

Jika musnahkan kaabah, ianya belum pasti untuk menjadikan San’a sebagai tempat tumpuan ramai” kata abrahah.

“Bagaimana sekiranya kita membina kaabah sebagaimana Mekah, ianya boleh menjadi tempat tumpuan orang ramai untuk menunaikan haji nanti.” Seorang lagi mencadang,

Abrahah bersetuju dengan cadangan tersebut.

Mereka mula membina kaabah tiruan berbentuk segi empat seakan-akan kaabah. Namun begitu, kain kaabah yang diletakkan untuk menutupi kaabah tiruan itu, diletakan berwarna-warni, dan berbeza dengan kaabah yang telah dibina oleh Nabi Ibrahim.

Mereka menyangkakan mereka mampu mengalahkan binaan agung yang telah dibina oleh Nabi Ibrahim, Nabi ismail dan para malaikat. Mereka sangkakan Kaabah adalah binaan sebagai mercu tanda sahaja.

Kemudian, sebagai langkah seterusnya. Abrahah telah membeli gajah yang berasal daripada benua Utopia memandangkan di Mesir, tidak mempunyai seokor haiwan yang mampu untuk menumbangkan Kaabah.

Gajah tersebut dilatih agar mampu untuk menyesuaikan dengan tuan mereka. Selama berbulan-bulan gajah tersebut dilatih sehinggalah gajah mereka mampu untuk berperang bersama penunggannya.

Mereka telah bersiap sedia untuk berperang dengan menggunakan gajah sebagai alat untuk meruntuhkan kaabah. Mereka bertolak daripada San’a Sehingga mekah.

Disuatu sudut yang lain, abdul muttalib dan sahabat-sahabatnya sedang mengembala kambing dan biri-birinya, disebuah bukit. Pada kejauhan, Abdul Muttalib dan sahabatnya telah melihat debu-debu bertebangan, semakin dekat semakin jelas, sekawan binatang yang mempunyai hidung yang panjang, ber tanduk putih dan panjang serta sangat besar. Jika hendak dibandingkan dengan kuda yang mereka sering tunggangi, sudah pasti tidak sama dan sangat jauh.

Mereka telah lari ketakutan. Masakan tidak, mereka telah melihat binatang yang luarbiasa.

Berbeza dengan abdul muttalib yang mempunyai sifat berani, yang bakal diwarisi cucunya Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib. Abdul Muttalib semakin mendekati angkatan perang abrahah.

Gajah perang dan bala tentera abrahah sedang menuju ke mekah. Semakin lama semakin hampir.

Bala tentera telah berhenti disuatu Lembah, Abrahah telah berhdadapan dengan Abdul Muttalib,

“apakah yang kamu mahukan wahai abrahah?” Tanya muttalib.

“aku mahu meruntuhkan kaabah” kata abrahah

“oh, begitu. Aku fikir, kamu mahu mengambil binatang ternakan aku. Kalau kamu mahukan binantang ternakan aku, aku yang harus kamu berhadapan. Tetapi, jika kamu mahu meruntukan kaabah, sesungguhnya kaabah mempunyai tuhan yang menjaganya” Kata muttalib

Bagi Abrahah, kata-kata Abdul Muttalib tadi sebagai usaha untuk menakut-nakutkan beliau.

“Abrahah tidak mempedulikan kata-kata dan terus mengarahkan bala tentaranya.

“serang!!! “ kata abrahah.

Namun, tiada seekor gajah mereka pun yang berganjak. Malah sebahagian telah berpatah balik cuba untuk beredar daripada tempat tersebut. Seolah-seolah telah menjangkakan sesuatu malapetaka yang akan bakal berlaku.

Pada ketika itu juga, datang sekawan burung ababil utusan daripada Allah yang membawa batu daripada neraka.

Setiap burung ababil membawa 2 ketul batu yang telah mempunyai nama-nama tentera abrahah. Sebelum sempat tentera abrahah melakukan sesuatu, batu tersebut telah menimpa mereka

“Arrrgggghhh…. Aduhh… Panas!! Sakitt….!! “. Mereka menjerit.

Luluh daging-daging daripada badan mereka. Bagai disimbah asid.

Abrahah telah kebingungan. Masakan tidak, perkara sebegini tidak pernah dilihatnya sepanjang hidupnya. Ia merupakan suatu peringatan daripada Allah s.w.t.

Satu persatu daging tenteranya luluh. Yang tinggal hanya tengkorak dan tulang. Mereka mati dalam azab Allah.

Abrahah yang melihat kejadian itu, mula menyesali. Tetapi ianya telah terlambat. Segalanya berlaku dihadapannya.

Abrahah telah cuba melarikan diri, tetapi batu tersebut telah menimpa abrahah. Sepanjang perjalanan beliau pulang dalam keadaan kesakitan, sedikit demi sedikit dagingnya telah luluh.

Allah telah menimpakan azab kepada abrahah delam keadaan yang amat menyeksakan.

Seusai Abrahah tiba dikampung, belum sempat penduduk kampungnya mengenalinya, hanya tengkorak yang tinggal, tiada siapa lagi yang mengenalinya. Batapa hebat percaturan Allah.

Abrahah dihina dengan sehina-hinanya.

Tahun tersebut telah menjadi tahun gema dan tahun yang diingati oleh sesiapa yang menyebutnya, empat bulan selepas berlaku kedatangan tentera Abrahah menyerang mekah, lahirnya insan agung yang menjadi rahmat seluruh alam.

Ianya menjadi tahun yang paling dingati apabila menyebut tahun tersebut.

Sejarahnya telah dilakar oleh Allah.


Wan Mohd Safwan

Kuala Terengganu, Terengganu

No comments:

Post a Comment