Thursday, August 12, 2010

Resah yang tiada gelisah


Hari yang berlalu seperti biasa, tidak ada apa yang merisaukan, tidak ada apa yang meletihkan minda, juga tiada menjemukan hati. Sekadar hari-hari biasa. Namun, yang dirasakan adalah resah. Resah yang tiada gelisah. Serba tak kena. Kerja dan taklifan terlalu banyak namun hendak disentuh bagaikan tiada daya.

Blog adalah titik tolak untuk saya mengeluarkan segala idea yang tersimpan. Namun sesekali saya coretkan luahan perasaan yang terpendam kepada teman yang tidak punya suara ini.

Resah...

Resah yang dirasakan ini tidak selalu dirasakan, tidak juga panjang. Namun kehadirannya menjadikan diri terperuk kesunyian. Kesunyian yang tidak bisa diterjemah dengan kata-kata. Sekadar ungkapan yang tidak terlafaz.

Sesekali terlintas di benak fikiran, ia bukannya teguran yang berwahyu sebagaimana quran. Di berikan dengan perasaan agar diri yang sering melupakan-Nya, kembali kepada-Nya. Diberikan dalam bentuk lintasan yang terpendam. Lintasan yang cukup menengelamkan jiwa yang leka dengan keduniaan.

Tetapi tarbiah yang dianugerahkan dalam bentuk yang maknawi ini sukar untuk ditafsir dengan nafsu di dalam diri. Ianya memerlukan hati tulus dan suci. Ditafsirkan dengan ruh yang dekat dengan penciptanya.

Kekuatan dengan kebergantungan padanya

Resah ini hanya terubat pada kebergantungan pada-Nya. Kebergantungan kepada pencipta sekelian alam.
kebergantungan pada Allah s.w.t.

" Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Dia bertanya dengan firmanNya): Bukankah Aku Tuhan kamu? Mereka semua menjawab: Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi. Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini." (Al-A'raf : 172)

Makhluk yang diciptakan Allah, zuriat yang datang daripada Allah. Ruh yang wujud kerana Allah. tidak akan lari daripada kesunyian merindukan penciptanya. Walau jasad yang tidak merasainya kerana dosa yang pekat kelam, hanya roh yang merasai panggilan secara terus daripada Allah.

Panggilan secara terus ini adalah amaran Allah kepada kita untuk sentiasa mengingatinya.

Tetapi kita sering lupa. Lupa kerana kita insan. Sesuai dengan an-nisyan yakni pelupa.

Kesunyian yang sering disalah tafsirkan

kesunyian yang melanda sehingga meresahkan jiwa. Ada yang menterjemahkannya kepada kesunyian akibat tidak berteman. Tidak berpunya. Tidak berkasih. kesilapan yang tiada penghujung. Akibatnya, makhluk yang kita cari. Makhluk menjadi sandaran kita.

Pada dasarnya ruh yang merindukan penciptanya, tetapi nafsu yang menjadi temannya.

Kekuatan yang tiada penghujung

Jika mahukan kekuatan, kita perlukan sumber kekuatan. Jika kita mahukan ketenangan kita memerlukan sumber ketenangan. Jika kita kesunyian kita memerlukan pengisi kekosongan. Carilah kekuatan dan ketengangan yang tiada penghujung itu daripada Tuhan pencipta sekelian alam.

Kerana pada-Nya punyai kunci kepada segala permasalahan kehidupan

Bila dosa terbiasa pada diri, kebaikan bagai terasing dari hati, bila dunia memenuhi jiwa,matilah khusyuk pada-NYa





2 comments:

  1. enta monolog ker ni?? hihihi eh tgk lah artikel terbaru dalam blog ana...ana baru jer kutuk enta dalam artikel tu...hihihi jangan lupa baca ky...tinggalkan komen kalau rajin...artikel bertajuk "terlalu mencintai hadis"

    ReplyDelete
  2. :) InsyaAllah monolog... ana dah baca.. alhamdulillah

    ReplyDelete