Sunday, February 7, 2010

Ketakutan yang mula merajai


Akhir-akhir ini saya sering terlayang dibawa fantasi sebuah masa depan yang mungkin ya atau mungkin tidak saya lalui. Tetapi Fantasi tersebut sangat menakutkan saya. Di mana diri saya yang lebih sukakan cabaran, tekanan dan sebagainya. Kerana itu semua lebih mencabar kemampuan diri saya.

Namun, pada masa akan datang saya bimbang tiba masa suatu ketika saya mungkin akan dibawa arus kehidupan. Apa yang dibayangkan adalah sebuah kehidupan yang terlalu biasa, waktu pagi pergi kerja, pulang dari kerja bersama anak-anak dan isteri.

Kehidupan selama 24 jam, 7 hari seminggu. Cuba dibayangkan, kehidupan sebegini berlanjutan selama 10 tahun atau mungkin sampai mati!

Tiada apa yang dilakukan, mungkin bagi yang biasa dan menginginkan kehidupan sebegini, bagi mereka terlalu biasa dan tiada apa-apa.

Tetapi bagi diri saya, ianya seperti pisau yang menikam jiwa yang amat menyakitkan. Walaupun tika ini, terlalu banyak keputusan yang saya lakukan telah mencabar diri saya, namun begitu masih timbul keadaan saya terlalu mengikut suasana, sehinggakan suasana telah banyak mengubah saya. Tidak ada masalah sekiranya mengubah kepada positif, tetapi yang merisaukan kepada negatif!

Namun begitu, apa yang saya doakan, perkara ini tidak berlanjutan, agar ianya tidak menghimpit diri saya. Muslim yang baik adalah hari ini lebih baik daripada semalam. Setiap hari kita perlu mencipta suasana baru agar kita tidak mengikut arus yang dicipta oleh orang lain.


No comments:

Post a Comment