Sunday, June 27, 2010

Amarah Yang Dibataskan


Kamu cuba permainkan saya!? Jerit saya

Kadang-kadang diberikan amanat menjadi fasilitator sememangnya mencabar.Menimbulkan pelbagai rasa - gembira, sedih, kecewa, marah dan sebagainya. Namun begitu kemarahan tidak saya sentiasa luahkan.

Kesabaran telah sampai memuncak apabila peserta program seolah-seolah tidak mengendahkan segala arahan yang diberikan.

Semua ini telah saya pendamkan sejak daripada pertama kali saya menjejakkan kaki ke resort ini.

“ Ustaz fasilitator ker?” Tanya seorang peserta

Soalannya itu hanya saya mengangguk sahaja. Saya kurang berminat untuk menjawab soalan tersebut. Anggukkan yang diberikan bukan bermakna saya seorang yang sombong, namun perserta pada program kali ini agak berbeza daripada program-program sebelum ini.

Sapaan daripada peserta tersebut seolah-seolah tiada adab-adab yang dijaga. Dilaungkan suaranya hanya dibibir tingkap. Seolah-olah saya adalah kawan mereka.

Ya, sememangnya fasilitator merupakan kawan mereka semasa berprogram. Tetapi tidak bermakna boleh bermain sebagaimana kawan mereka

Permulaan yang biasa

Pada waktu malam itu, saya diminta untuk membawa slot ceramah. Sokongan yang diberikan ketika awal program amat memberangsangkan. Namun, segalanya bermula selepas penatia memaklumkan ada masalah teknikal sehinggakan segala slide show yang telah dilakukan tidak dapat ditayangkan, segala video yang telah disediakan tidak dapat dipertontonkan.

Segala-galanya berubah, segalanya saya perlu mulakan semula. Saya perlu mengolah ayat untuk membentangkan tajuk yang saya takuti dihadapan 50 orang kanak-kanak. Tajuk yang sukar untuk diterjemahkan dalam pemikiran kanak-kanak. Allah Wujud! Show me the right Way

Satu persatu saya olah. Gurauan saya selitkan agar mereka tidak bosan mendengar. Ditambahi dengan masalah teknikal yang saya hadapi, menjadikan saya agak terkejut dan terkelu untuk meluahkan tugasan yang diberikan. Pada awalnya penumpuan agak baik, namun sedikit demi sedikit mereka hilang upaya untuk memberikan penumpuan. Terutama pada peserta lelaki.
Respon mereka agak bagus, namun arahan yang dberikan sukar untuk dihadamkan. Sikap mereka untuk ‘datang bermain’ merajai sanubari.

Kesabaran yang menebal

Hari pertama berlalu dengan hambar, dibauri dengan rasa bersalah kerana tidak dapat memberikan input sepenuhnya. Saya lelapkan mata pada malam itu dengan seribu persoalan.
Hari kedua, pelbagai slot yang yang telah dirancangkan oleh sahabat saya di anugerahkan penumpuan yang baik bagi peserta perempuan, namun tidak pada peserta lelaki. Mereka bagaikan telah mendapat ‘mahkota’ untuk menjadi raja ketika didalam program tersebut. Ibaratkan raja yang agak ego untuk mendengar arahan dan rayuan kami.

Jika semalam saya hanyut dalam kehampaan, tetapi pada kali ini saya semakin tenggelam dengan ‘kepanasan’ dengan sikap mereka. Saya tetap bersabar kerana saya bukan seorang yang cepat meluahkan perasaan marah.

Amaran saya berikan seorang demi seorang, sekadar bisikan bayu lembut yang berbaur tegas ditelinga mereka sebagai ‘peraturan’ untuk mereka ikuti.

Kelegaan timbul melihat ada yang sedikit terkesan dengan bisikan bayu tersebut. Pada masa yang sama, masih ada yang seolah-olah sedang menantikan ribut disebalik bisikan bayu tersebut. Yang menginginkan ribut, sesekali bayu kencang saya susuli sebagai amaran yang sedikit keras.

Ketuk ketampi mereka hadamkan.

Saya masih sabar.

Ribut sebenar melanda

Sewaktu minum petang, saya diminta oleh urus setia untuk mengagihkan makan berdasarkan kumpulan.

“Semua kumpulan, berkumpul dihadapan saya!” saya melaung.

Hanya beberapa orang sahaja yang betul-betul berada dihadapan saya. Saya masih sabar.
Laungan kedua disusuli dengan kiraan “ 10, 9, 8, 7,5,….. 1!” laungan menggunakan pembesar suara.

Keadaannya masih sama, malah ada yang sedang ‘bermain-main’ dengan saya.
Pada petang itu saya agak teruji.

Akhirnya, Ribut sebenar melanda!

“Kamu semua berkumpul dihadapan saya!” Pekik saya

Kamu cuba permainkan saya!? Saya menambah.

Semua terdiam dan terpaku dan akhirnya pada petang itu juga semua merasa kesan menantikan ribut yang sebenar.

Mereka tidak menjangka barangkali, angin sepoi-sepoi bahasa bias menjadi sekuat taufan
Bukan ini yang saya mahukan, sedaya upaya saya saya menggelakkan untuk mendenda mereka dengan emosi saya. Jika dengan emosi saya, bukan sekadar ketuk ketampi yang mereka kena, malah lebih daripada itu.

Ustaz mintak maaf, bukan ini yang ustaz mahukan tetapi untuk kebaikan adik-adik.” Di dalam hati saya berbisik

Sambil Memekik, bibir saya mengeletar menahan amarah yang sebenar. Kemarahan sebenar disimpan agar tidak mereka merasakan kesan. Saya bimbang, sekiranya kemarahan sebenar yang diluahkan, dendam yang dihulurkan. Semoga Allah memaafkan saya.

Ketenangan selepas ribut

Ribut pada petang itu akhirnya membuahkan hasil. Sesekali ada peserta yang menyapa saya seolah-olah ingin ‘berbaik semula’ atas kesalahan yang mereka lakukan.

Meminta maaf dalam maksud yang maknawi barangkali.

Saya tidak marahkan mereka, tetapi menegur sikap mereka.

Pada kebiasaannya, denda saya jadikan pilihan akhir. Banyak pantang yang saya dahulukan sebelum mendenda dan menghukum. Ketika saya kepenatan, saya akan menggelakkan diri dari menghukum. Kebimbangan emosi melebihi daripada sepatutnya saya dahulukan.

Antara lain, saya akan menggunakan jalan yang lebih lembut dalam menasihat. Pernah satu ketika, dimana salah seorang pelajar tuisyen saya memaki cikgu mereka.

Jika ingin mendenda mereka, rotan dan ketuk ketampi bukan jalan yang bagus. Dendam yang diterjemahkan. Dengan menggunakan pendekatan menasihat, perlahan-lahan saya membuka minda dia dan akhirnya, air mata dan kemaafan pada cikgunya di luahkan. Saya lega.

Antara lainnya lagi, saya menggunakan konsep ‘kesalahan kamu, kamu patut hadapi kesannya’. Jika pelajar-pelajar saya, mereka akan lebih sedar akan kesalahan yang mereka lakukan.

Apa yang saya lakukan saya tidak suka menggunakan emosi untuk meluahkan, kerana kesannya amat mendalam.

No comments:

Post a Comment