Wednesday, November 25, 2009

Rintihan Hati


Assalamualaikum w.b.t

Telah lama saya biarkan blog ini bersawan dan makin bersawang, semak dan terus bersemak. Kunjungan kali ini, sekadar mengisi sedikit masa yang terbiar selama berada di dalam perjalanan pulang ke negeri sendiri selepas empat hari merantau di negeri orang. Masa yang tidak mencukupi dengan tanggung jawab yang ada memungkinkan saya untuk meninggalkan blog yang bersendirian.

Keberadaan di dalam bas ini, Fikiran kembali menjengah tirai ujian itu. Hati kembali meneliti kesilapan pada diri ini. Jiwa meronta kelemasan dengan ujian itu.

Bila di imbas kembali, semuanya ada hikmah dari-Nya. Semua ada sebab dan musabab yang mungkin boleh atau tidak boleh diterima aqal saya sendiri. Namun tetap ada penjelasan disebalik dengan apa yang berlaku. Apa yang telah saya lalui ini adalah ujian yang peling getir. Ujian yang cukup menguji kesabaran. Ujian yang cukup menguji ketabahan.

Bila difikirkan juga, mungkin disebalik kesinambungan nawaitu diri ini sehingga diberikan Allah akan ujian ini. Mungkin tidak harus untuk saya menceritakan apa yang berlaku, cukuplah sekadar blog ini menjadi alat untuk meluah apa yang terpendam.
Sekarang telah jelas, apa yang haq dan apa yang batil, apa yang menjadi keperluan atau kehendak pada diri ini. Segala-galanya telah tersurat. Semoga Allah menberikan saya ujian yang segetir ini untuk kesekian kali kerana dengan ujian ini mengembalikan saya pada fitrah asal kejadian diri.

Semoga Allah memberikan hidayah kepada pembawa fitnah itu, semoga Allah memberikan petunjuk kepada penyebar dan pendengar agar mereka meneliti terlebih dahulu apa yang disebar dan apa yang di dengar.

Ya Allah, diri ini lemah, diri ini memerlukan pertolongan dari mu, diri ini memerlukan marfirah dari mu, diri ini memerlukan cinta dari Mu, Diri ini sangat merindui ‘dakapan’ Mu, Jagalah diriku sebagaimana Engkau menjaga Kekasih Mu. Bimbinglah aku ke jalan hidayah Mu. Aku menyerahkan diri ini pada Mu, Aku menyerahkan diri ini ke jalan Perjuangan Mu, aku menyerahkan diri ini demi mempertahankan Agama Mu, Apa yang ku harapkan hanyalah harapan keampunan dari Mu, Bantulah aku dari segenap keadaan. Ameen Ya raabal a’lamin... Astgafirullah…..

No comments:

Post a Comment